Kościół Santa Croce we Florencji, we Włoszech, jest bogaty w sztukę i rzeźbę renesansową

Kościół Santa Croce jest jednym z największych kościołów franciszkańskich na świecie. Bogata historia sztuki i wiary jest tu widoczna od jej początków. Kościół związany jest ze świętym Franciszkiem z Asyżu, który później został patronem Włoch. Można tu obejrzeć sztukę i rzeźby stworzone przez Agnolo Gaddiego i Cimabue. Możesz być również zainteresowany poznaniem historii i artefaktów kościoła.

Zachęcamy do zapoznania się z materiałem, który powstał przy współudziale muzeum.czest.pl

Freski Agnolo Gaddi

Freski Agnolo GADDI w Kościele Santa Croce są przykładem dzieła renesansowego, które w znacznym stopniu czerpie z fresków Kaplicy Baroncelli autorstwa Taddeo Gaddi. Wydłużone pozy postaci i ich umiejscowienie w pełnych, otwartych przestrzeniach są typowe dla stylu Agnolo. Rysy twarzy postaci charakteryzują się również silnym poczuciem indywidualności. Inną ważną cechą tych fresków jest światło, które sprawia, że postacie wydają się bardziej żywe.

Dzieło Agnolo Gaddi zostało ukończone między końcem XIV wieku a połową XVI wieku. Trudno jest jednak oglądać freski z bliska, gdyż są one otoczone liną. Gaddi jest również odpowiedzialny za ołtarz główny, który został namalowany przez różne ręce pod koniec XIV wieku i dopiero niedawno odrestaurowany w 1869 roku.

Na freskach Drzewa Życia znajduje się również legenda o Drzewie Życia. Opowiada ona o przygodach Drzewa Życia, w tym o grobie Adama, życiu Salomona, życiu królowej Saby i narodzinach Konstantyna. Jest to jeden z najstarszych monumentalnych malowanych cykli tego typu we Włoszech.

Agnolo Gaddi namalował 850 metrów kwadratowych fresków w kościele Santa Croce. Dostępna jest wycieczka, która trwa 40 minut i obejmuje wizyty w bazylice, muzeum i Cappella dei Pazzi. Wycieczka nie jest jednak odpowiednia dla dzieci poniżej 12 roku życia.

Witraże

Kościół Santa Croce we Florencji, we Włoszech, jest ważnym średniowiecznym obiektem. Został zaprojektowany z witrażami i zawiera oryginalne przeszklenia z XIV-XIX wieku. Nicola Matas, architekt katedry, był Żydem i chciał uhonorować swoją wiarę poprzez dodanie gwiazdy Dawida na fasadzie. Kościół został zbudowany w stylu gotyckim, z wysokimi sufitami, światłem i ornamentami. Styl gotycki został wynaleziony we Włoszech w okresie renesansu.

Południowe okno Santa Croce było kiedyś kojarzone z artystą Giotto, ale w 1983 roku historyk sztuki Giuseppe Marchini zmienił to i przypisał okno innemu artyście, Maestro di Figline. Maestro był artystą, który pracował w stylu fresku i był znany z używania niezwykle delikatnych pociągnięć pędzla.

Witraże w kościele są wysokiej jakości i przedstawiają piękne dzieła sztuki. Ponadto w kościele znajduje się wiele dzieł światowej sławy artystów. Podwójne okna lancetowe, zaprojektowane przez włoskiego artystę Maestro di Figline, przedstawiają trzy rejestry świętych franciszkańskich. Inne okno przedstawia genealogię Dziewicy.

W całym kościele znajdują się inne pomniki, w tym grób Galileusza oraz grobowce Machiavellego i Dantego. W kościele znajdują się również pomniki zarówno znanych, jak i mniej znanych artystów. Pod koniec XVI wieku ukończono marmurową fasadę Nicola Matasa i nową dzwonnicę autorstwa Gaetano Baccani.

Relikwie

Santa Croce jest miejscem ostatniego spoczynku wielu ważnych osób. Wielu renesansowych mistrzów, którzy uczynili tę katedrę punktem orientacyjnym, jest w niej pochowanych. Brunelleschi wybrał to miejsce, ponieważ kopuła kościoła byłaby widoczna w Dniu Sądu Ostatecznego.

Kościół zawiera wiele ważnych relikwii, w tym ciało Apostoła Pawła. Jest często pomijany przez turystów, ale zawiera wiele religijnych artefaktów. Pierwotnie kaplica w pałacu cesarskim, stała się bazyliką za panowania cesarza Konstantyna w 313 roku n.e. Budynek został początkowo zbudowany jako osobista kaplica dewocyjna, ale ostatecznie stał się pełnoprawną bazyliką.

Innym skarbem z kościoła jest Prawdziwy Krzyż, który jest przechowywany w relikwiarzu. Zawiera on również fragmenty grobu i szopki Chrystusa. Znajduje się w nim również kopia Całunu Turyńskiego. Przedmioty te są rzadko wystawiane na widok publiczny. W innej pięknej kaplicy znajdują się relikwie św. Tomasza.

Santa Croce in Gerusalemme była pierwotnie częścią Sessorium, dużego kompleksu pałacowego zbudowanego przez cesarza Konstantyna. Relikwie zostały przywiezione do Rzymu przez Helenę, matkę Konstantyna. Konstantyn, który był chrześcijaninem, zlecił cesarzowi wybudowanie na tym miejscu bazyliki.

Dzieło sztuki Cimabue

Obrazy Cimabue są godne uwagi z wielu powodów. Po pierwsze, są one bardzo realistyczne i ekspresyjne, z realistycznymi rysami twarzy i oznakami muskulatury. Jego przedstawienia Chrystusa na krzyżu ukazują agonię i cierpienie Zbawiciela. Jest to uderzająco odmienne od ówczesnej stylizowanej ikonografii. Obraz ten wykorzystuje również kolor, używając bogatych czerwieni i złota, aby podkreślić ciało i kości Chrystusa.

Krucyfiks Cimabue był dziełem sztuki, które było wysoko cenione przez franciszkanów. Obraz łączy w sobie elementy malarstwa i rzeźby. Cimabue do stworzenia krzyża wykorzystał drewno z pobliskiego lasu. W efekcie powstało arcydzieło, które przetrwało przez wieki.

Krucyfiks Cimabue jest chyba najbardziej znanym dziełem w Santa Croce. Artysta zerwał z bizantyjskim stylem malowania, by przedstawić cierpiącego Chrystusa dźwigającego ciężar grzechu. Jego arcydzieło wyznacza ważny krok w malarstwie średniowiecznym. Widać w nim również większe zainteresowanie cieniowaniem i coraz bardziej realistycznym przedstawianiem ludzkiego ciała. Ponadto przedstawia agonię Chrystusa, który cierpiał na krzyżu.

Krucyfiks, również autorstwa Cimabue, został po raz pierwszy namalowany w 1295 roku i został zainstalowany w północnym transepcie, zakrystii i północnej flance kościoła. Następnie był kilkakrotnie przenoszony, ostatecznie trafiając do muzeum w refektarzu klasztornym.

Ostatnia Wieczerza Vasariego

„Ostatnia Wieczerza” Vasariego została ponownie zainstalowana w kościele Santa Croce po latach zniszczenia przez powódź. Kościół został zalany w 1966 roku, gdy rzeka Arno przelała swoje brzegi. Obraz, który znajdował się wówczas w muzeum, został oblany błotnistą wodą. Farba została rozmazana, a panele z topoli były mokre i popękane.

Renowacja obrazu Vasariego potrwa dwa lata. Oczekuje się, że zostanie ponownie otwarty dla publiczności w czasie 50. rocznicy powodzi. Obraz został prawie całkowicie zniszczony podczas powodzi, więc jego renowacja potrwa kilka lat. Renowacja Ostatniej Wieczerzy Vasariego potrwa dwa lata.

Proces konserwacji był zaangażowany, obraz znajdował się w wodzie przez 12 i więcej godzin. Po wysuszeniu, panele zostały rozdzielone i zastosowano impregnację papieru, aby zapobiec łuszczeniu się farby. Specjaliści od renowacji nie wiedzieli, jak poskładać obraz z powrotem, ale w końcu fundacja z Los Angeles zasponsorowała prace.

Proces renowacji Ostatniej Wieczerzy Vasariego był skomplikowany przez wody powodziowe. Wody powodziowe przemoczyły drewniane panele malarskie i ściągnęły z nich farbę. Chociaż pracownicy byli w stanie wydobyć oryginalną farbę, wiele elementów musiało zostać ponownie zainstalowanych w wyższym miejscu.

Krucyfiks Giotta

Krucyfiks Giotta w Santa Croce jest jednym z najpiękniejszych dzieł w Watykanie. Jest on częścią poliptyku, czyli serii obrazów. Uważa się, że został namalowany między 1250 a 1260 rokiem dla oryginalnego kościoła Santa Croce. Obecna bazylika została zbudowana na tym miejscu w 1294 roku.

Dziewica i święty Jan znajdują się również na Krucyfiksie Giotta. Stoją na końcach krzyża, a ich spojrzenie odzwierciedla spojrzenie Chrystusa. Widać na nim również skały, aluzję do Góry Kalwarii. Krucyfiks został odrestaurowany pod koniec lat 80. i ponownie w 2001 roku.

Chociaż często uważa się, że krucyfiks jest autorstwa Giotta, jego atrybucja nigdy nie została potwierdzona. Wielu krytyków sztuki spekulowało na temat jego autorstwa, ale nie udało im się ustalić jego tożsamości. W XIX wieku Henry Thode zaproponował przypisanie go Giotto. Później, Lorenzo Ghiberti odnosi się do niego jako do dzieła Giotta.

Krucyfiks Giotta jest oszałamiającym przykładem jego twórczości. Kiedyś przypisywano go komuś z jego rodziny, a nawet uczniowi Giotta. Jednak w ostatnich latach eksperci z najlepszego laboratorium konserwatorskiego we Włoszech przekonali się, że krzyż został namalowany przez samego Giotta. Proces renowacji polegał na użyciu rozpuszczalników na bazie wody, aby usunąć warstwy brudu i farby bez uszkodzenia temperowego podłoża obrazu.

W kościele znajdują się również ważne freski autorstwa Andrei Orcagna. Na prawej ścianie Santa Croce znajduje się brązowy św. Ludwik z Tuluzy, który jest dziełem Donatella. Kościół Santa Croce jest wspaniałym przykładem włoskiej sztuki renesansowej.

Podobne tematy