Leonardo da Vinci planował namalować obraz przedstawiający Bitwę pod Anghiari, który miał zawisnąć w Salone dei Cinquecento w Palazzo Vecchio we Florencji. Przedstawiałby on czterech mężczyzn na rozszalałych koniach bojowych zaangażowanych w walkę o posiadanie sztandaru. Wydarzenie to miało miejsce w 1440 roku.
Prezentowany artykuł jest dowodem owocnej współpracy z lizbona.net
Fresk Leonarda
Leonardo da Vinci zamierzał namalować fresk przedstawiający bitwę pod Anghiari. Obraz miałby zawisnąć w Salone dei Cinquecento w Palazzo Vecchio we Florencji. Przedstawiałby czterech mężczyzn na rozszalałych koniach bojowych zaangażowanych w walkę o posiadanie sztandaru. Bitwa została stoczona w 1440 roku.
Leonardo miał wiele studiów przygotowawczych. W 1504 roku rząd republikański we Florencji zlecił Leonardo namalowanie fresku przedstawiającego bitwę. Fresk miał przedstawiać słynne zwycięstwo armii florenckiej nad siłami mediolańskimi. Leonardo był jednak prokrastynatorem i często porzucał swoje projekty. W efekcie nie udało mu się ukończyć fresku na czas.
Leonardo próbował namalować fresk techniką zwaną enkaustyką. W tej technice kolorowe pigmenty mieszane są z podgrzanym woskiem pszczelim. Leonardo następnie nakładał mieszaninę na deskę i pozwalał jej wyschnąć. Technika ta była jednak mało wydajna. Ponadto fresk był niezwykle duży.
Fresk Leonarda przedstawiający bitwę miał kontrowersyjną historię. Tylko dwa tuziny obrazów Leonarda zostały powszechnie zaakceptowane jako jego dzieło. Ale odkrycie nowego Leonarda jest ekscytującą wiadomością dla historyków sztuki. Może mieć również poważne konsekwencje dla nauki.
Soderini miał nadzieję, że nieformalny konkurs zmotywuje artystów do ukończenia projektu. Rada Florencji zamówiła ten fresk, aby pokazać siłę Republiki Florenckiej. Chcieli również, aby fresk przedstawiający bitwę reprezentował cnoty republiki.
Technika enkaustyczna Leonarda
Podczas bitwy pod Anghiari w 1504 roku Leonardo był zajętym artystą. Pracował nad Mona Lisą, a także pracował jako inżynier. Podróżował również po Włoszech i wracał do Florencji tylko sporadycznie. Jego napięty harmonogram spowodował, że porzucił duże malowidło ścienne. Wcześniej rozpoczął pracę nad Mona Lisą i obrazem Herkulesa.
Chociaż obraz Leonarda Bitwa pod Anghiari nadal znajduje się w rękach prywatnych, możemy zobaczyć kopię fresku w Galerii Uffizi. Kopia ta jest najbliższa oryginalnemu obrazowi Leonarda. Brakuje jej jednak intensywności i stylu oryginalnego dzieła Leonarda.
W Bitwie pod Anghiari jest wiele szczegółów, których nie widać na oryginale. Artysta spędził ponad rok na malowaniu szkiców przed ukończeniem obrazu. Oprócz czterech zapaśników na koniach, obraz przedstawia również dwóch piechurów walczących ze sobą. Na obrazie widać również trzeciego żołnierza pod kopytami konia.
Technika enkaustyczna jest podobna do olejów, ale materiały są inne. Współcześni malarze używają podobnych substancji, ale nakładają warstwę bezbarwnej farby, aby chronić powierzchnię przed kwasem. Podobnie grecka smoła i gips używane do przygotowania ścian pod malarstwo olejne są podobne do materiałów używanych w obrazach enkaustycznych.
Ukończona środkowa część obrazu zniknęła czternaście lat po tym, jak Leonardo ją ukończył. Vasari wypełnił resztę obrazu szaleńczą sceną walki. W 1976 roku przeprowadzono badania ultradźwiękowe w celu odnalezienia śladów dzieła Leonarda. Jednak żadna kopia Bitwy pod Anghiari nie jest w stanie oddać intensywności oryginalnego dzieła.
Perspektywa Leonarda na bitwę
Perspektywa Leonarda na bitwę pod Anghiari to jedno z najważniejszych dzieł sztuki wczesnego renesansu. Przedstawia bitwę z bardzo konkretnego miejsca i często nazywana jest bitwą pod sztandarem. Wynika to z paraleli między sceną w Anghiari a sceną w San Vincenzo.
Bitwa pod Anghiari znana jest również jako „Zaginiony Leonardo” i została namalowana prawdopodobnie pod koniec XV wieku. Przedstawia bitwę pod Anghiari w 1440 roku i uważa się, że znajduje się w Palazzo Vecchio we Florencji. Został on jednak przesłonięty pod freskiem autorstwa Vasariego, pierwszego biografa Leonarda. Obaj artyści prawdopodobnie znali się nawzajem ze swoich dzieł, gdyż malowali razem na muralu w tym samym pomieszczeniu.
Bitwa pod Anghiari to także studium anatomii przemocy. Jest przykładem wydarzenia historycznego, które mimo swej makabryczności pozostaje w pamięci. Od czasów renesansu w dużej mierze zniknęły zahamowania dotyczące przedstawiania przemocy. W filmach i literaturze często pojawia się przemoc, ale na ogół jest ona pokazana poprzez efekty, takie jak rozlew krwi.
Obraz Enrico Bosi
Obraz Enrico Bosi oddaje dramatyzm bitwy, która miała miejsce w 1440 roku. Dbałość artysty o szczegóły jest widoczna w jego użyciu pietre dure w tej scenie bitwy. Malarz włączył do dzieła także freski.
Taktyka Piccinino
Bitwa pod Anghiari była ważną bitwą w wojnie o niepodległość Włoch. Grupa mediolańskich dowódców pod wodzą Niccolo Piccinino oblegała miasto Anghiari. Przeszli przez starożytną Via Etrusca. W kolejnych dniach otoczyli miasta Dicomano, Londa i San Leolino, a następnie pokonali twierdzę Anghiari.
Bitwa pod Anghiari Leonarda jest ważnym studium włoskiej wojny i próbuje uchwycić napięcie gorącego zaangażowania. Michał Anioł natomiast przyjął inne podejście do malarstwa wojennego, wywyższając postać ludzką. Jego postacie są zniekształcone w dramatyczny sposób, przypominając zniekształcone twarze kawalerzystów da Vinci.
Bitwa odbyła się 29 czerwca 1440 roku pomiędzy siłami Mediolanu a Ligą Włoską dowodzoną przez Republikę Florencką. Była zdecydowanym zwycięstwem florentczyków i zapewniła florencką dominację nad środkowymi Włochami. Słynny obraz bitwy pod Anghiari autorstwa Leonarda da Vinci upamiętnia zwycięstwo florentczyków nad mediolańczykami.
Leonardo da Vinci rozpoczął malowanie Bitwy pod Anghiari w Palazzo w 1505 roku. Bitwa była chwalebnym epizodem w historii Florencji. Leonardo dati, kanclerz Florencji, wychwalał zwycięstwo w swoim poemacie Trophaeum Angliricum. Bitwa rozegrała się w pobliżu miasta Cascina, gdzie w okresie II Republiki miała swoją bazę armia florencka.
Podobne tematy