Odkryj geniusz Ambrogio Lorenzetti

Jeśli jesteś fanem włoskiej sztuki renesansowej, powinieneś poznać twórczość Ambrogio Lorenzettiego. Artysta najbardziej znany jest z cykli fresków Dobry rząd i zły rząd, które zwracają uwagę realistycznym przedstawieniem postaci. Sławę przyniósł mu również obraz Zwiastowanie, który można zobaczyć w Pinacoteca w Sienie. Namalował także Zwiastowanie w świątyni oraz Madonnę z Dzieciątkiem ze świętymi w Arezzo.

Ambrogio Lorenzetti Alegoria dobrych i złych rządów

Ambrogio Lorenzetti Alegoria dobrych i złych rządów to jeden z najważniejszych cykli malarskich XIV wieku. Cykl składa się z trzech paneli freskowych w palazzo pubblico w Sienie. Tematem jest rząd i skutki, jakie wywiera na społeczeństwo. Artysta uważał, że najlepszy rząd służy Dobru Wspólnemu i służy interesom swoich obywateli.

Podczas gdy fresk Alegoria Dobrego Rządu został szeroko zbadany, fresk Efekty Złego Rządu nigdy nie był tak dobrze znany. Obraz został namalowany na ścianie zewnętrznej i ucierpiał z powodu uszkodzenia przez wilgoć. Na nim przebiegła postać, nazwana Tyrammides, niesie sztylet.

W Alegorii dobrych i złych rządów spokojny wiejski widok zestawiony jest z despotycznym władcą. Cnotą dominującą w złych rządach jest „nikczemność”, a władcy w tym społeczeństwie są piekielnie żądni władzy. Obraz przedstawia również kobietę piłującą siebie. Kobieta reprezentuje rozpad społeczeństwa i okrucieństwo wobec kobiet.

Położona w sercu miasta Siena Alegoria Dobrego i Złego Rządu jest najwspanialszym freskiem autorstwa włoskiego artysty renesansowego. Freski pokrywają trzy ściany. Wschodnia ściana przedstawia skutki dobrego rządu, natomiast zachodnia – skutki złego rządu.

Alegoria dobrego i złego rządu Lorenzettiego jest jednym z najważniejszych obrazów w Palazzo Pubblico w Sienie. Fresk został zamówiony na 700-lecie śmierci Dantego. Znajdujący się w miejskim Palazzo Pubblico, przedstawia dramatyczne zmiany w Toskanii.

Jego Miasto nad morzem

Miasto nad morzem jest przez wielu uważane za arcydzieło czternastowiecznej sztuki sieneńskiej. Jego klejnotowa precyzja, pomysłowa aranżacja i marzycielska jakość są kluczowymi elementami obrazu, który jest również najwcześniejszym znanym pejzażem miejskim. To sugestywny portret idealnego miasta.

W ramach festiwalu można bezpłatnie wejść do dwóch kościołów, w których znajdują się jego dzieła – San Francesco i Sant’Agostino. Pinacoteca Nazionale di Siena planuje również kilka wydarzeń towarzyszących imprezie, w tym sale poświęcone współczesnym Lorenzettiemu. Archivio di Stato stworzyło również sekcję dokumentalną poświęconą twórczości Lorenzettiego.

Architektura i krajobraz miasta zostały przedstawione na freskach Lorenzettiego Miasto nad morzem, które zostały namalowane dla Sala dei Nove, ratusza w Sienie. Obrazy są alegorycznymi przedstawieniami dobrych rządów w Sienie, przedstawiają dostatnie i bujne miasto.

Podczas gdy dzieła sztuki z początku XIV wieku są zwykle zlecane, unikalne podejście Lorenzettiego do naturalizmu jest niezrównane przez żadnego innego sieneńskiego artystę. Co więcej, jego ikonografia jest równie innowacyjna i oryginalna. Stąd jego prace są dziś bardzo cenione.

Jego Alegoria dobrego i złego rządu

Alegoria dobrego i złego rządu Lorenzettiego została zamówiona przez Radę Dziewięciu, grupę przywódców obywatelskich. Grupa ta szczególnie interesowała się tematyką dobrych rządów, a dzieło przedstawia miasto Siena, które było wówczas jednym z najważniejszych we Włoszech. Było ono również wypełnione kupcami i bankierami, a także miało szerokie kontakty międzynarodowe. XIV wiek we Włoszech wypełniony był jednak ciągłymi gwałtownymi walkami partyjnymi, w wyniku których obalano rządy.

Allografia Ambrogio Lorenzettiego to spektakularny zestaw fresków przedstawiających wpływ dobrych i złych rządów na miasto. Obrazy zostały namalowane między 1337 a 1339 rokiem i są jedynymi świeckimi malowidłami z okresu wczesnego renesansu w Sienie. Kompozycja Lorenzettiego odzwierciedla wyraźny pogląd na kwestie polityczne w Sienie i została zamówiona przez partię polityczną, która kontrolowała miasto.

Dwa freski w Palazzo Pubblico zawierają oszałamiającą alegorię dobrego i złego rządu. Dobry rząd jest stroną opowieści, a zły rząd jest jej przeciwieństwem. Oba przedstawiają te same wydarzenia, ale z innej perspektywy. W Alegorii Dobrego i Złego Rządu, Zły Rząd reprezentuje Tyranię, która jest otoczona przez Przywary. Wojna, okrucieństwo i podział są wśród wad, które otaczają Tyranię.

Allografia Ambrogio Lorenzettiego pokazuje znaczenie sprawiedliwości w społeczeństwie. Ten fresk jest przykładem jego talentu i stylu. Jest doskonałym przykładem zdolności artysty do uchwycenia skutków złego rządu.

Jego Zwiastowanie

Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, kto stworzył najpiękniejsze Zwiastowanie w całej sztuce, to trafiłeś we właściwe miejsce. Artysta, Ambrogio Lorenzetti, żył i pracował w Sienie we Włoszech. Najbardziej znany jest z cyklu fresków Dobry rząd i zły rząd w Sienie, który jest zauważany ze względu na dokładne przedstawienia scen sieneńskich. Inne jego dzieła to Zwiastowanie w Pinakotece w Sienie, Ofiarowanie w Świątyni we Florencji oraz Madonna z Dzieciątkiem i Świętymi w Arezzo.

W 1344 roku Ambrogio Lorenzetti namalował Zwiastowanie. W tym obrazie artysta odrzucił zwykłe przedstawianie ludzkich szczegółów, a zamiast tego skupił się na gotyckiej elegancji dwóch postaci. Dzieło to zostało zamówione przez radę miejską Sieny i jest jednym z pięciu sygnowanych i datowanych dzieł artysty. Jest uważana za ważny punkt odniesienia dla wszystkich innych prac przypisywanych artyście.

Jego wpływ na Giotto di Bondone

Artysta Ambrogio Lorenzetti był wpływową postacią dla Giotto di Bondone. Lorenzetti pochodził ze Sieny we Włoszech i był bratem Pietro Lorenzettiego. Jest uważany za jednego z najbardziej innowacyjnych artystów Szkoły Sieneńskiej na początku XIV wieku.

Giotto di Bondone namalował wnętrze kaplicy Arena w Padwie, która została zbudowana przez bankiera Enrico Scrovegni. Kaplica wypełniona jest freskami przedstawiającymi życie Jezusa i Matki Boskiej. Jednym z epizodów cyklu pasyjnego jest Zdrada Chrystusa. Podejście Giotta do przestrzeni jest naturalistyczne, przywrócił też klasyczną tradycję malowania niektórych postaci od tyłu.

Giotto ujawnił swój talent na początku swojej kariery. Otrzymał zlecenie od Giovanniego da Muro, generała franciszkanów (1296-1304), na namalowanie historii św. Franciszka. Giotto namalował dwadzieścia osiem scen w górnym kościele. Jego freski były bardziej realistyczne niż ówczesna sztuka bizantyjska.

Giotto di Bondone włączył wiele technik, które radykalnie zmieniły styl sztuki bizantyjskiej. Zaczął wprowadzać trójwymiarowe formy i naturalne światło, a także uczynił sztukę bardziej realistyczną. Stosując perspektywę architektoniczną i naturalistyczną, zerwał z tradycyjnymi dwuwymiarowymi przedstawieniami i wyznaczył nowy standard dla sztuki przedstawieniowej.

Giotto di Bondone studiował u Cimabue i często był uważany za pierwszego malarza renesansowego. On również pracował w granicach tradycyjnych ołtarzy. Na przykład jego Madonna z intronizacją to imponujące, długie na 10 stóp dzieło, które przedstawia Matkę Boską w naturalnej pozie.

Podobne tematy